H ρύθμιση και η εφαρμογή των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των μαθητών και η πειθαρχία στους κανονισμούς του σχολείου αποτελούν προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία του σχολείου και την προαγωγή του σχολικού έργου.
Με στόχο την καλλιέργεια αλληλοσεβασμού μεταξύ των μαθητών, αλλά και σεβασμού προς τους δασκάλους τους, την ασφάλεια όλων των μελών της σχολικής κοινότητας και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, οι μαθητές πρέπει να ακολουθούν τους ακόλουθους βασικούς κανόνες, που αποτελούν τον Κώδικα Καλής Συμπεριφοράς Μαθητών.
Κώδικας Καλής Συμπεριφοράς Μαθητών
- Σεβόμαστε όλους τους συμμαθητές και τους δασκάλους μας υιοθετώντας θετική συμπεριφορά προς όλους, ανεξαρτήτως φύλου, καταγωγής, γλώσσας, θρησκείας, οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης ή αναπηρίας.
- Επιδεικνύουμε υπευθυνότητα και ακεραιότητα εκπληρώνοντας τα καθήκοντά μας με συνέπεια και προσπαθούμε να δίνουμε τον καλύτερό μας εαυτό σε όλες τις σχολικές δραστηριότητες.
- Εφαρμόζουμε τις οδηγίες των δασκάλων και ακολουθούμε τους κανονισμούς για την ασφαλή και ομαλή λειτουργία του σχολείου.
- Συμμετέχουμε στις σχολικές δραστηριότητες με πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας και βοηθούμε τους συμμαθητές μας όταν χρειάζεται.
- Συμβάλουμε στη δημιουργία και διατήρηση θετικού κλίματος εργασίας που να προάγει τη μάθηση και τη διαπαιδαγώγηση.
- Φροντίζουμε και σεβόμαστε την περιουσία του σχολείου και των άλλων, καθώς και το ευρύτερο φυσικό περιβάλλον.
- Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων ακολουθούμε τις οδηγίες των δασκάλων παιδονομίας και φροντίζουμε για την ασφάλεια όλων στην αυλή.
- Επιλύουμε τις διαφορές μας με ειρηνικό τρόπο και ζητούμε βοήθεια από τον δάσκαλο όταν χρειάζεται.
- Ακούμε προσεκτικά τους άλλους που μιλούν και σεβόμαστε τις απόψεις τους, έστω κι αν διαφωνούμε με αυτές.
- Αποφεύγουμε λεκτικές ή σωματικές επιθέσεις, προσβολές και υποτιμητικά σχόλια προς τους άλλους.
- Καταδικάζουμε κάθε μορφή εκφοβισμού, είτε αυτός είναι λεκτικός, σωματικός ή μέσω διαδικτύου και αναφέρουμε οποιοδήποτε περιστατικό εκφοβισμού που αντιληφθούμε στους εκπαιδευτικούς.
- Αποδεχόμαστε τη διαφορετικότητα και προωθούμε την ισότητα.
- Τηρούμε το Ωρολόγιο Πρόγραμμα και φέρνουμε τα απαραίτητα για κάθε μάθημα
- Είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις των μαθημάτων·
- Τηρούμε τους κανονισμούς σχετικά με την εμφάνιση και τη μαθητική ενδυμασία·
- Παραμένουμε στους χώρους που ορίζει το σχολείο, είτε εντός του σχολικού χώρου είτε εκτός, όπως για παράδειγμα στις εκπαιδευτικές εκδρομές ή επισκέψεις·
- Έχουμε μαζί μας μόνο αντικείμενα που ορίζει το σχολείο για τις ανάγκες του μαθησιακού προγράμματος.
Διαβαθμισμένες συνέπειες ή παιδαγωγικά μέτρα, σε περίπτωση αντικοινωνικής ή αρνητικής συμπεριφοράς του μαθητή:
(α) Επίπεδο 1, το οποίο εφαρμόζουν οι υπεύθυνοι τμήματος σε συνεργασία, όπου χρειάζεται, με τη διευθυντική ομάδα του σχολείου και περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
- Μη λεκτική προειδοποίηση από τον δάσκαλο, για παράδειγμα με το βλέμμα·
- προφορική ή γραπτή παρατήρηση από τον δάσκαλο·
- απομάκρυνση για λίγα λεπτά από δραστηριότητες της τάξης ή αλλαγή θέσης·
- στέρηση προνομίων ή δικαιωμάτων, όπως προβλέπεται στην παράγραφο
- ατομική δραστηριότητα αναστοχασμού.
- διορθωτική δραστηριότητα, όπως για παράδειγμα επαναφορά πρότερης κατάστασης ή απολογία·
- προφορική και γραπτή, σε κλειστό φάκελο, ενημέρωση του γονέα από τον υπεύθυνο τμήματος·
- παρατήρηση από τον διευθυντή ιδιαιτέρως ή ενώπιον του γονέα·
- τακτική παρουσία μαθητή ενώπιον του διευθυντή πρωί ή/και μεσημέρι, για υπενθύμιση της αναμενόμενης συμπεριφοράς ή για αναστοχασμό για την ημέρα·
- προσωρινή κράτηση αντικειμένων που δεν επιτρέπονται στο σχολείο και παράδοσή τους στον γονέα·
(β) επίπεδο 2, το οποίο εφαρμόζουν οι δάσκαλοι μαζί με τη διευθυντική ομάδα του σχολείου και περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
- Αποζημίωση για προξενηθείσα υλική ζημιά στην περιουσία του σχολείου ή/και άλλων, η οποία καταβάλλεται από τον γονέα του μαθητή·
- κοινωφελή σχολική εργασία κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, υπό την επίβλεψη δασκάλου που ορίζεται από τον διευθυντή του σχολείου.
- διαδικασία συζήτησης στην παρουσία δασκάλων ή και της διευθυντικής ομάδας του σχολείου και του/των γονέα/ων του μαθητή, με στόχο την κινητοποίηση του μαθητή για βελτίωση της συμπεριφοράς του·
- παραμονή σε κατάλληλο χώρο κατά τη διάρκεια της ημέρας για μία περίοδο, στην παρουσία του υπευθύνου τμήματος ή άλλου δασκάλου, κατά τη διάρκεια δε του χρόνου αυτού ο μαθητής συμμετέχει σε δραστηριότητες με παιδαγωγικό χαρακτήρα· στέρηση συμμετοχής σε σχολικές εκδηλώσεις ή δραστηριότητες για μία περίοδο καθημερινά από μία μέχρι πέντε συνεχόμενες ημέρες.